Månedens profil i marts 2020
Altid klar til en handel - og nu også til et generationsskifte: Stig Nielsen (tv) overtager mæglerforretningen fra sin mangeårige makker, Allan Aastrup.
Hos RealMæglerne Aastrup & Nielsen i Hedehusene er en cirkel tæt på at blive sluttet. Allan Aastrup, selvstændig ejendomsmægler siden 1992, er ved at overdrage forretningen til Stig Nielsen, som han har arbejdet sammen med næsten lige så længe, dog med syv års pause fra 2004 til 2011.
Allan Aastrup var i lære hos EDC i Ishøj, hvor indehaveren også havde en forretning i Hedehusene, som gik knap så godt. Der blev den unge Aastrup sendt ud, og kort tid efter spurgte indehaveren, om han var interesseret i at købe en del af forretningen i Hedehusene. Så på den måde blev han selvstændig, tre måneder før han var udlært ejendomsmægler.
Først elev, så indehaver
For Stig Nielsens vedkommende blev indgangen til faget, at han for 24 år siden bankede på og spurgte om en elevplads hos Allan Aastrup.
De fik en aftale på plads og arbejdede sammen frem til 2004. I den periode blev der udvidet med EDC-butikker i Roskilde og Glostrup. Allan Aastrup solgte det hele til Stig Nielsen og to andre for selv at blive erhvervsmægler hos EDC i Roskilde og senere projektudvikler i egen virksomhed frem til 2009.
Makkerskabet genoptaget
Derefter blev Allan Aastrup igen ejendomsmægler, nu hos BoligOne på Taastrup Hovedgade. BoligOne er en del af RealMægler-kæden, men adskiller sig ved udelukkende at arbejde på internettet uden fysiske butikker.
Her blev Aastrup & Nielsen igen makkere og besluttede i 2018, at de gerne ville have butik igen, og at det skulle være i Hedehusene. Her driver de nu af en de RealMæglernes 119 butikker i Danmark, hvoraf to ligger i Høje-Taastrup Kommune.
Hedehusene rykker
- Det var et strategisk valg i forhold til den udvikling, som var på vej i Hedehusene med den nye store bydel, Nærheden. Vi kender begge byens DNA og ville gerne være tæt på den udvikling. Derfor vendte vi tilbage til gadeplan og en fysisk butik her på Vesterkøb 8, hvor vi faktisk kan se over på den ejendom, hvor jeg i sin tid havde EDC-butik. Så på den måde er cirklen blevet sluttet, konstaterer Allan Aastrup.
Stig Nielsen: - Vi valgte også at flytte til Hedehusene, fordi vi begge har et netværk i byen. Det betyder meget i vores branche; personlige relationer vejer tungt, når du skal vælge en mægler til at sælge din bolig.
Forretningen er udvidet
Nu har de været halvandet år i byen og har undervejs fået selskab af to konkurrerende ejendomsmæglere, så der nu er fire i Hedehusene.
For RealMæglerne Aastrup & Nielsen har det været en periode, hvor det har handlet om at bygge forretningen op. Og så har de også justeret lidt på planerne.
- Egentligt skulle vi kun være Allan og mig plus vores salgskoordinator Janni Lerche. Men da markedet tegner så lovende, har vi i marts 2019 oprustet med Linda Faurholt til salg og vurdering, og i sidste måned begyndte Anders Rørbæk som ejendomsmægler hos os. Det er så også med tanke på, at Allan nu vil begynde at trappe ned her i forretningen, oplyser Stig Nielsen.
Medarbejderne (fra venstre) Linda Faurholt, salg og vurdering, Jannie Lerche, sagskoordinator, og Anders Rørbæk, salg og vurdering.
Fokus på den gamle del af byen
Ekspansionen skyldes ikke Nærheden, selv om tusindvis af boliger skyder op de kommende 15 år. Det meste sælges som projektsalg, så det er først, når disse beboere om nogle år begynder at sætte deres boliger til salg, at Nærheden vil flytte noget i ejendomsmæglerbranchen.
- Lige nu har vi mere fokus på den øvrige del af byen, men dér sker heldigvis også meget, bemærker Stig Nielsen. Her er knap 4.500 ejerboliger, hvor det primært er villaer, vi får ind. Inden for postnummer 2640 bliver der handlet 260-270 om året.
- Når Nærheden er fuldt udbygget, vil yderligere 3.000 boliger så indgå i det lokale potentiale, så selvfølgelig er det et interessant sted at være som ejendomsmægler. Men det er ikke statistikkerne, der får os til at rykke til Hedehusene. Det er troen på egne evner og så vores værdifulde netværk, indskyder Allan Aastrup.
Den fysiske butik skaber opmærksomhed
For lige at blive ved statistikkerne, så siger de, at i Danmark bliver en bolig handlet cirka hvert 10. år, men der er stor forskel på, hvor længe man bliver boende i henholdsvis et hus og en lejlighed.
- Men sådan angriber du ikke markedet, bemærker Stig Nielsen. Vi ser på, hvor mange handler her reelt er, og hvor stor en andel vi kan forvente at få. Derfor er det vigtigt med en fysisk butik, hvor der kommer mange forbi. Så ligger du mere top-of-mind, når en person skal til at sælge sin bolig og finde en mægler.
Erfaring er alt i denne branche
Og hvad får man så, når man vælger RealMæglerne Aastrup & Nielsen?
Stig Nielsen: - Den største forskel i forhold til de andre i byen er vores alder og vores lokale erfaring. Allan og jeg er firmaets stamme og har været i gamet i mange år. Vi har jo et lokalkendskab helt ned på de enkelte adresser. Vi har været mægler på samme hus flere gang. Både Linda og jeg bor i lokalområdet, så vi møder også kunderne, når vi er nede og handle. Vi opfører os ordentligt, og derfor kommer kunderne igen.
- Erfaring er alt i vores branche. I dag er prisfastsættelsen så transparent, at det kan folk næsten selv finde ud af. Nu handler det om at være den gode rådgiver over for sælger og kunne vejlede om eksempelvis salgstidspunkt og håndtere selve forhandlingsprocessen. Vi har også erfaring med at have is i maven på sælgers vegne. Det ene mægler kan ikke sælge det samme hus for 500.000 kr. mere end den anden kan. Det er nede i marginalerne, at vi kan flytte noget. Og så står kampen ellers om at give kunderne den bedste behandling, hvor deres hus fremvises på en god og sober måde, og de får en god handel.
Facebook er et vigtigt salgsredskab
Lokalkendskab eller ej, så kan Stig Nielsen konstatere, at relationen mellem kunde og mægler ændret sig, siden han kom ind i faget i 1990’erne.
- Der var ikke noget, der hedder CRM-systemer dengang. Du havde din notesbog til at skrive de ting, du skulle vide. Og om søndagen strømmede køberne så ind i forretningen for at se, hvad vi havde til salg. Det er helt væk i dag. Nu foregår al markedsføring på nettet og sociale medier, og når jeg spørger køberne, svarer rigtig mange, at de har set huset på Facebook. Jeg vil sige, at inden for 24 timer ved alle, der har en interesse i at vide det, at nu er der et nyt hus til salg
RealMæglerne Nielsen & Aastrup omfatter tre ejendomsmæglere, en salgs- og vurderingsmedarbejder og en salgskoordinator. Med de kompetencer kan hele processen omkring salg af en ejendom klares internt, og alle er orienteret om, hvad der sker i de enkelte sager. Det giver en god kommunikation med kunderne.