Månedens profil i september 2019
- Vi vil gerne være en del af hverdagen i Høje Taastrup og gøre hotellet til et sted, hvor det er naturligt at mødes med vennerne eller en forretningsforbindelse til en kop kaffe. Mange ser det som en barriere at gå ind på et hotel, hvis man ikke skal overnatte. Det vil vi gerne lave om på. Quality Hotel Høje Taastrup er et sted, hvor alle er velkomne uanset deres ærinde.
Sådan siger hotelchef Ghazal Jafari og fortæller, hvordan hotellet i februar med stor succes gennemførte en fastelavnsfest sammen med Det Spirer i Gadehavegård, hvor beboerne selv stod for arrangementet.
Ghazal Jafari har selv involveret sig i lokalområdet. Hun er med i Erhvervsforums bestyrelse, er erhvervsmentor for en elev fra 10. klasse i projektet Linje 10, repræsenterer erhvervslivet i kommunens integrationsråd og er senest kommet ind i turistforeningen.
Alle er velkomne – brug os
- Mange havde aldrig været her før og tænkte, at man ikke kan tillade sig bare at gå ind på et hotel. Nu ved de, at de er velkomne og til november gør vi det igen, når de holder Halloween her hos os. Og vi er åbne, hvis andre vil bruge os til den slags. Det kan være mødregrupper, der mangler et sted at mødes. Lokale kunstnere, som vil udstille deres værker. Eller studerende med brug for et sted, hvor de kan sidde med deres computer. De er velkomne til at bruge vores lobby; både kaffen og servicen er god. Vi skal også være et sted, hvor familien går ind og spiser, siger Ghazal.
Norsk koncept – dansk ejerskab
Quality Hotel Høje Taastrup indgår i kæden Nordic Choice, hvor der er tre koncepter: Comfort (til det unge segment, som vil bo centralt), Quality (konferencehotel tæt på god infrastruktur, men også henvendt til familier og derfor med større værelser) og Clarion (lidt dyrere og centralt placeret). Nordic Choice er ejet af norske Peter Stordalen, som også ejer Sankt Petri og det kommende Villa Copenhagen (hvor postterminalen lå).
Hotellet i Høje Taastrup er ikke mere ejet af Nordic Choice, men af en gruppe danske investorer, som har fået en franchise-aftale om at drive under Quality Hotel-brandet.
- Netop det lokale ejerskab gør det muligt at engagere os lokalt og blive en aktiv spiller i lokalområdet, siger Ghazal. Franchise-aftalen betyder, at vi kan bruge Quality Hotels it- og reservationssystemer, markedsføringsmateriale m.m., men samtidig har vi frihed til at lave lokale tiltag, og det har bestyrelsen og ledelsen ambitioner om, at vi skal gøre endnu mere.
Quality Hotel Høje Taastrup er meget brugt til konferencer. Konkurrencen er stigende, men beliggenheden nær god infrastruktur får mange arrangører til at vælge stedet her.
Medarbejderne får plads
Hotellet tilstræber samme arbejdskultur som Nordic Choice, hvor nytænkende, idérige medarbejdere bliver anerkendt og får lov at prøve kræfter med større udfordringer. Det er Ghazal selv et eksempel hun. Hun blev for ti år siden ansat som receptionist. Dengang havde hun ingen ambitioner om en dag at blive leder.
- Men jeg var heldig, at mine ledere så noget potentiale i mig, og i dag er jeg så hotelchef. I mellemtiden er jeg blevet uddannet i ledelse, coaching og salg, så jeg er pakket godt ind. Og jeg håber, at jeg selv er den type leder, som jeg har haft.
Energi, mod og begejstring
Hotellet har 25 medarbejdere, mens al rengøring er udliciteret.
- Medarbejderne i receptionen betyder meget. De er vores ansigt udadtil og byder gæsterne velkommen. Backoffice-medarbejderne arbejder med salg og reservationer. Vi har en teknisk afdeling til det daglige vedligehold og køkken med køkkenpersonale og tjenere. Og så har vi Rabia, hotellet uundværlige oldfrue. Hun kører for den gæst, som har misset sit tog. Hun finder sytøjet frem, hvis en gæst lige skal have syet en knap i. Hun er vores alle sammens husmor, smiler Ghazal.
Et udsnit af medarbejderne - med "husmor" Rabia forrest til venstre.
- Vi gør meget ud af, at vi har det godt sammen. Energi, mod og begejstring er begreber, vi arbejder målrettet med. Medarbejderne må gerne gå ud over gæstens forventninger, så gæsten ikke kun husker vores nyindrettede værelse, men i endnu højere grad den venlige medarbejder, som gjorde noget ekstraordinært.
154 store værelser
Quality Hotel Høje Taastrup er fra 1987 og råder over 154 dobbeltværelser med god plads. Da driften for nogle år siden blev overtaget af den danske investorgruppe, gik en større renovering af værelserne i gang. I dag er to tredjedele af værelserne renoveret, og planen for den sidste tredjedel er på tegnebrættet.
Ghazal: - Det er en gennemgribende renovering; ikke bare nyt tapet. Alt er skiftet ud, og vores gæster er meget begejstrede for de nyindrettede værelser.
Belægningen er god
Det går godt med at udleje værelser. Gæsterne er typisk personer med ærinde i Høje-Taastrup. Måske skal de være en periode på Teknologisk Institut eller hos Danske Banks store backoffice-afdeling. Nogle skal på kursus, og så er der mange håndværkere, som bor der hele ugen.
- Vi har rigtig mange gæster fra udlandet, også i lange perioder på grund af en arbejdsopgave heromkring. Dem gør vi ekstra meget for, at de skal føle sig godt tilrette. Selv om de måske skal være længe på den samme arbejdsplads, så har vi i Danmark ikke den tradition for at invitere udenlandske kolleger med hjem, som man har i andre lande. Derfor skal vi på hotellet skabe en stemning og en kultur, der får gæsterne til at bruge vores fællesarealer.
- Vores lounge med pool og bordfodbold fungerer rigtig godt; folk sætter sig med deres pc’er i stedet for at sidde på værelset og arbejde. Og vi laver også nogle events. Er der Champions League fodbold i tv, viser vi det på storskærm. De fleste synes jo, at det er sjovere at se fodbold sammen med 20 andre end alene. Vi er jo flokdyr…
Fra lobbyen på Quality Hotel Høje Taastrup.
Mere kulør på Høje Taastrup
Ghazal ser også gerne, at lokalområdet er med til at løfte oplevelsen for de udenlandske gæster. Derfor glæder hun sig til, at den nye bydel Høje Taastrup C nu bliver en realitet i området mellem Den Gule By, hvor hotellet ligger, og City2.
- Det bliver fedt at få brudt den gule farve og få noget mere kulør på byen. Gæsterne nævner jo ofte, at området godt nok virker lidt øde i aftentimerne, så hele omlægningen med nye boliger, butikker og park – og dermed mere liv og farve – vil helt sikkert komme til at gavne os.
Inde i København bygges der i disse år mange nye hoteller, men det bekymrer ikke Ghazal: - Det rammer ikke os så hårdt som kollegerne inde i byen. Vi bestræber os på at være førstevalget for gæster, der skal noget i lokalområdet. Har du ærinde i Høje-Taastrup, skal du jo ikke bo inde i byen. Men udfordringen er, at der ikke sker så meget herude. Det er derfor, at vi selv arbejder på at få nye aktiviteter i gang her på hotellet. Vi skal hele tiden ændre os uden at kopiere de andre hoteller. Vi skal i stedet føle efter lokalt, hvad der er brug for her.
Den 26. september er hotellet vært for den årlige Business Basar i Høje-Taastrup.