Holmer Værktøjs koncept er lige i skabet

Månedens profil i februar 2019

Skabet

Kim Holmer Jensen har gennem 36 år i værktøjsbranchen blandt andet lært – og praktiseret – at det gælder om at være First mover. 

I 1996 lavede han på egen hånd branchens mest udførlige værktøjskatalog. Senere udviklede han et koncept, hvor firmaet placerede værktøjsskabe ude hos kunderne, hvorefter Kim og hans sælger sørgede for, at skabet blev fyldt op hver uge. Og nu, hvor Google og nethandel udfordrer også hans branche, har han gjort skabskonceptet virtuelt og flyttet det over på nettet.

Pristryk fra internettet
- Du er jo nødt til at finde på noget, der skiller dig ud. Med internet, Google osv. er det jo ingen sag i dag, hvis du mangler et stykke værktøj eller en reservedel, at google det frem og så købe det i en billig netbutik. Hvordan kvaliteten så er, vil jeg lade andre bedømme. Men de priser, jeg ser, tyder i hvert fald på, at de ligger langt fra en kvalitet, som jeg vil stå inde for, siger Kim.

Han er handels- og kontoruddannet hos det daværende værktøjsfirma Brdr. Vestergaard i Hvidovre. Derefter var han hos S.C. Sørensen Industriværktøjs afdeling i Rødovre, og senere i to mindre virksomheder i branchen. Sideløbende med det blev han merkonom i markedsføring og informatik. 

Afsked og opstart
Efterhånden var Kim blevet 32 år og følte, at det firma, han arbejdede hos, var gået lidt i stå. Det med markedsføring var ikke noget, man brugte – hellere vente på at telefonen ringede. Så i al hemmelighed lavede han i 1996 et komplet katalog med alle de produkter, som firmaet forhandlede. Det smed han på chefens skrivebord.

- Og så sagde jeg til ham, at enten kunne han sælge halvdelen af firmaet til mig her og nu, eller også kunne han sige farvel til mig. Det tænkte han over i 14 dage, og sagde nej tak. Så hev jeg min opsigelse op af baglommen og sagde farvel.

- 1. april 1997 startede jeg op i eget navn og fik et skrivebord hos en kammerat, som havde firma her på Baldersbuen. 2. april var jeg på landevejen med mit katalog.

Katalog var en døråbner
I dag ligger Holmer Værktøj på Baldersbuen 27 og beskæftiger en håndfuld medarbejdere. I alle årene har det handlet om at levere kvalitetsværktøj til producerende virksomheder og virksomheder med teknikere ansat til at køre ud og foretage reparationer.

Kim opdagede hurtigt, at kataloget virkelig var en døråbner, fordi det var uvant for kunderne at få en komplet oversigt med priser. Hurtigt var der så mange kunder, at der var brug for en mand mere; så en mere og en mere og…

- Vi var syv mand, da finanskrisen ramte os. Alle de producerende virksomheder skar ned på mandskabet, og så havde de pludseligt for meget værktøj. Vores omsætning blev halveret. Vi hutlede os lidt igennem, men kom ud på den side uden at have mistet penge. Der var overskud i alle årene, men det skyldtes nok mere, at vi skar ned til bare tre mand.

værktøj
Det er Kim Holmer Jensens holdning, at hans forretning kun sælger værktøj af en kaliber, som han selv ville arbejde med, hvis han var kunde.

Tre ben at stå på
Kriseårene bød dog også på et afgørende lyspunkt, nemlig at Holmer Værktøj overtog agenturet i Danmark for svenske Kamasa Tools, som producerer specialværktøj til autobranchen. Dermed har firmaet i dag tre ben at stå på.

- Den oprindelige værktøjsdel udgør stadig langt den største del af omsætningen. Den omfatter al slags værktøj plus forbrugsvarer som papir, sæbe, skruer osv. I 2004 fik jeg den idé, at mine kunder jo også skulle bruge arbejdstøj og fodtøj, så vi oprettede Holmer Profiltøj ApS, som siden er blevet lagt sammen med Holmer Værktøj A/S.

firmatøj
Til profil- og arbejdstøj hører muligheden for at få logo påtrykt. Det klarer Henrik Bruun Nielsen.

Med agenturet på Kamasa Tools fik Holmer Værktøj i 2011 et tredje ben til forretningen.

Det perfekte agentur
- Under krisen var min professionelle bestyrelse inde på, at vi skulle forsøge at få fingre i et agentur. Den tidligere indehaver af Kamasa-agenturet bragte mig i spil til at overtage det, og ledelsen fra Sverige kom på besøg, hvorefter det hele faldt på plads.

- Det var en vigtig milepæl i forhold til vores strategi og omsætning. Og så har jeg altid selv syntes, at Kamasa Tools var noget fedt værktøj. Vi sælger gennem et landsdækkende forhandlernet. Vi er en mindre spiller på dette felt, men vi vokser stille og roligt i et hårdt marked, konstaterer Kim.

Også på det dominerende forretningsområde – værktøj til industrien – er Holmer Værktøj oppe mod mange store spillere. I de første år måtte en del af varelageret opbygges ved at købe hos konkurrenter, men siden 2003 har firmaet været med i det landsdækkende indkøbssamarbejde DJ Tools og kan dermed handle direkte med værktøjsproducenterne og gå i markedet med nogle skarpe priser.

Muligheder og trusler
Som merkonom er Kim fuldt opmærksom på, at en forretning som hans både har nogle muligheder og nogle trusler. Holmer Værktøjs mulighed (og styrke) er, at kunderne kan få hele pakken ét sted uden at spekulere over levering, og om kvaliteten er i orden.

- Vorres største trussel er Google. Alt det, der var hemmeligt før, kan du nu google dig til. Hvis noget i din maskine går i stykker, kan du google dig frem til tusinder af hjemmesider, som alle vil sælge dig lige den del, du mangler. Og de konkurrerer alle på ét parameter: prisen. Men hvad med kvaliteten?

- Vi leverer kvalitet til tiden og holder, hvad vi lover – alle de gamle klicheer – men det er dér, vi slår de andre. Når kunden har afgivet sin ordre, får han fred i hovedet, fordi han ved, at han får det rigtige udstyr. Vi går ikke på kompromis. Min holdning har altid været, at jeg kun sælger noget, som jeg selv vil arbejde med.

Værdifulde medarbejdere
Efter krisen er Holmer Værktøj nu oppe på at beskæftige fem mand, hvoraf de tre er udlært i værktøjsbranchen.

- Det er værdifulde nøglemedarbejdere, som har medvirket stærkt til, at vi er nået hertil i dag. Henrik Bruun Nielsen har været hos mig siden 2000, så han har været med på næsten hele rejsen. Steen Karlsson kom hertil i 2002 og har således også stor erfaring i firmaet. Karina Blomberg har ”kun” været her i to år, men passer lageret til UG og er ved at blive en rigtig Holmer-medarbejder, smiler Kim Holmer Jensen.

Team
Kim Holmer Jensen (i hvid skjorte) med medarbejderne Karina Blomberg, Steen Karlsson, Henrik Bruun Nielsen og Casper Rinder Jensen.

Nu også webshop
Foruden de fire faste medarbejdere er Casper Rinder Jensen tilknyttet til at hjælpe med den nye teknologi og er ansvarlig for hjemmesiden og Kamasa-webshoppen.

Den direkte kontakt med kunderne er eksistensgrundlaget for firmaet, men i webshoppen kan kunderne også bestille, hvad de skal bruge, og få det leveret på en aftalt adresse dagen efter. Ligeledes ligger firmaets næsten 300 sider store katalog på nettet.

lager
Det veludstyrede lager på Baldersbuen sikrer, at Holmer Værktøj kan levere hurtigt.

Lige i skabet
En webløsning, som Kim er særlig stolt af, er det virtuelle værktøjsskab. Som nævnt i indledningen byggede han fra start op sit firma op om et koncept med at have værktøjsskabe stående ude hos kunderne.

- Det gik ud på, at kunderne ikke skulle tænke på at bestille værktøj hjem. Vi stillede nogle skabe op ude hos dem, og så kørte jeg og min sælger rundt hver fredag og fyldte skabene op igen. Det var en succes, men gik næsten i stå under krisen.

- Hvad gør man så? Jeg flyttede skabet over på nettet som det virtuelle værktøjsskab. Konceptet er det samme. Kunden definerer, hvilket værktøj der skal være i skabet, og så aftaler vi kvalitet og pris. Så kan kundens medarbejdere selv gå ind og bestille, hvad de skal bruge, inden for de rammer, der er aftalt med arbejdsgiveren. Er det en udekørende tekniker, kan han bestille på sin iPad, og så er pakken leveret i hans carport næste morgen, inden han skal afsted. Det kan vi love, fordi vi har samtlige varer liggende her på vores eget lager.

- Det er ret genialt, bemærker Kim. Kunden flytter faktisk sit lager af værktøj over til os. Er det en produktionsvirksomhed med flere afdelinger, kan hver afdeling få sit eget skab med det udstyr, de har behov for dér. Og samtidig kan vi give kunden et præcist billede af, hvordan deres forbrug ser ud, og hvilken medarbejder der har bestilt hvad.

Digital, men også personlig
Så på den måde har Holmer Værktøj formået at digitalisere og fremtidssikre et koncept, som tiden og internettet var ved at løbe fra.

- Det giver mig en tro på, at der fortsat vil være plads til en forretning som vores i et marked præget af ekstrem hård konkurrence. Vi anvender den nyeste kommunikationsteknologi, men holder også fast i den personlige betjening. Vi ved, at vores kunder sætter pris på at kunne ringe og ikke bare få en salgstale, men en sparring på professionelt niveau, fastslår Kim Holmer Jensen.

profiltøj
Kim Holmer Jensen tog profil- og arbejdstøj ind som en del af forretningen i 2004.