DK-Låseservice: Vi skal få kunderne til at føle sig sikre derhjemme

Månedens profil i august 2020

Michael udenfor

Michael Munteanu-Jensen er mere eller mindre født ind forretningen DK-Låseservice på Taastrup Hovedgade. Hans far, Preben Jensen, grundlagde virksomheden for 32 år siden. De seneste år har Barbara og Preben udgjort ledelsen sammen med Michael, som nu, i en alder af 30 år, er blevet direktør for DK-Låseservice.

Ligesom sin far, som var uddannet brandmand, er Michael kommet ind i branchen med en baggrund fra et andet fag, nemlig som elektriker. Med faderen som vejleder har han lært sig selv op inden for låsebranchen.

- Jeg har jo næsten altid været med her. Til at begynde med, mens jeg gik i skole, hjalp jeg til i weekenderne og ferierne. For ti år siden blev jeg ansat, og for en håndfuld år siden blev jeg medejer, fortæller Michael, som i dag leder en virksomhed med to montører og en voksenlærling.

Jonas og Michael
De to montører, Jonas og Michael, i butikken på Taastrup Hovedgade.

Mange strøgkunder
Udgangspunktet er Taastrup Hovedgade 113, hvor der er butik og værktøj. Det meste arbejde foregår dog ude hos kunderne, som ligger i en radius af 40-50 km fra Taastrup, og er en blanding af erhverv, institutioner, ejendomsselskaber og privatkunder

- Men butikken er vigtig, siger Michael. Den giver meget arbejde, fordi mange strøgkunder kommer ind og skal måske have skåret en nøgle, lagt cylinder om eller vil høre, hvordan de kan sikre deres hjem bedre.

- Vi vil rigtig gerne rådgive. Det kan både foregå i butikken, men også ude hos kunden. Så laver vi et sikkerhedstjek af huset eller – hvis det er en erhvervskunde – af ejendommen. Derefter får de gratis et uforbindende tilbud på, hvordan vi kan sikre dem. Det kan være med låsesystemer, adgangskontrol, dørautomatik, dørtelefon eller andre typer sikkerhedssystemer, oplyser Michael.

Udfører sikkerhedstjek
- Vi tjekker, om de har de rigtige låse, og om de har nok låse. Om deres vinduer er sikret ordentligt, terrassedøren, garageporten – ja, alt hvad du kan låse. Vi kommer for at afdække deres behov og ikke for at sælge dem noget, de ikke har brug for. Nogle vil bare have en hængelås på skuret, andre vil have en ordentlig lås. Uanset hvad, kommer vi for, at de skal føle sig sikre i deres hjem eller virksomhed. Derfor vigtigt for os, at kunden er glad og tilfreds, men også, at vi har en sund og fornuftig dialog.

Michaels bedste tip er derfor, at man, hvis man er i tvivl, får en erfaren fagperson ud for at gå tingene efter. Både over for private, ejendomsselskaber og erhvervskunder er et sikkerhedstjek gratis. De får et efterfølgende tilbud på, hvordan sikringen kan optimeres, men det står dem frit at sige nej eller at bede om tilpasninger, understreger han.

værdiboxe
I butikken sælges der også værdiskabe.

Højsæson omkring sommerferien
Højsæsonen ligger før og efter sommerferien. Før vil folk gerne have deres hus sikret, så de kan rejse hjemmefra med en tryg fornemmelse. Og efter ferien kommer der henvendelser fra folk, som har haft indbrud, mens de var væk, og gerne vil sikre sig, at det ikke sker igen. Eller hvis der har været indbrud hos andre i nabolaget.

- En tabt nøgle kan også bevirke, at folk ønsker at få alle låse udskiftet, samt ved køb af hus eller lejlighed er det altid en god ting at få omlagt eller udskiftet sine låse, bemærker Michael.

Brikker er fremtiden
Og det fører os så ind på et område, der er i vækst i disse år: brikker i stedet for nøgler. Den helt indlysende fordel er, at hvis en brik forsvinder, kan man straks blokere den, så den ikke virker mere.

- Det er især en relevant løsning for erhvervskunder, boligkomplekser og kommunale ejendomme, hvor der er mange døre, og hvor der færdes mange mennesker, påpeger Michael. 

- Et nøglesystem er på mange måder tungt, fordi du skal have styr på, hvor mange nøgler, der er i omløb, hvem der har dem, og hvem der har adgang til hvor. Så tænk lige på alt det bøvl, der følger med, hvis en nøgle forsvinder. Skal du så have omstillet alle låsene, eller tør du tage chancen og beholde de gamle låse og bare få en ny nøgle?

- Et briksystem er langt bedre løsning. Du kan kode hver brik, så du ved, hvem der har den. Du kan styre, hvilke områder brikken skal give adgang til. Du kan også registrere, hvem der har brugt sin brik hvor. Det er en løsning, der fungerer rigtig godt på plejecentre, skoler, daginstitutioner, men også i erhvervsejendomme og boligkomplekser.

Det halter i mange erhvervsejendomme
Netop erhvervsejendomme er ifølge Michael et af de steder, hvor det halter mest med hensyn til at holde styr på nøglerne. 

- Vi oplever tit, at erhvervskunder ikke ved, hvor mange nøgler de har i omløb. Måske har de 50 medarbejdere, men vi har noteret, at vi har skåret 100 nøgler til dem. Hvor er de sidste 50 så? Det kan blive et stort issue, hvis du ikke har styr på, hvem der har nøgle til din ejendom. 

Skal det absolut være nøgler, kan det kan løses med kopisikrede nøgler, hvor kun et begrænset antal personer i virksomheden kan bestille nye nøgler, og hvor hver nøgle er mærket med et nummer. 

Simons Voss

Døre med automatisk adgangskontrol
DK-Låseservice tilbyder desuden døre med automatisk adgangskontrol til erhvervsejendomme, boligkomplekser og private. Her tilbydes en helt ny løsning fra Simons Voss, hvor kunden kan vælge, om adgangen skal ske med en kode, en brik eller med telefon.

DK-Låseservice kan også levere løsninger til dørautomatik, fx automatisk døråbning ved hjælp af en sensor. Det er meget anvendeligt på fx plejehjem og bosteder med kørestolsbrugere, der skal kunne komme ind og ud uden hjælp.

Michael med plakat
Michael Munteanu-Jensen med en reklame for adgangskontrol fra Simons Voss.

Hjælp, jeg er låst ude
En helt anden ydelse er oplukninger; altså situationer, hvor folk har låst sig ude og skal have en låsesmed til at åbne døren. 

- Den slags opkald har vi næsten dagligt, og også om natten. Vi har døgnvagt på og svarer altid. Skal vi rykke ud uden for almindelig arbejdstid koster det ekstra. Nogle gange må vi bore låsen ud og sætte en ny i bagefter. Men jeg har aldrig oplevet, at vi ikke har kunnet få en dør op, fastslår Michael, som selv passer vagttelefonen det meste af tiden.

En sund forretning – også om fem år
På spørgsmålet om, hvordan DK-Låseservice ser ud om fem år, svarer Michael prompte:

- Det er en sund forretning. Jeg tror, at vi er flere medarbejdere end nu. Før var vi fire montører, og det vil jeg gerne op på igen, men først til næste år. Vi har udsigt til nogle store projekter i 2021, som jeg håber, at vi vinder nogle af. Det er også min plan at få en deltidsmedarbejder til at hjælpe lidt til i butikken, så montørerne kan frigøres til andre opgaver.

Firmaet har i øjeblikket sin første lærling og får uopfordrede ansøgninger hver måned, så interessen for at blive låsesmed fejler ikke noget.

 nøgler   skilte
På værkstedet repareres låse, skæres nøgler – også til køretøjer – og andre låsesmedsopgaver, men DK-Låseservice kan også fremstille skilte i folie og metal.