Månedens profil i februar 2020
Vores måde at bruge banken på har ændret sig meget over det seneste årti. Dankortet har fået selskab af mange andre betalingskort og ikke mindst MobilePay. Vores behov for kontanter bliver stadig mindre, og i de fleste bankfilialer er det i dag umuligt at komme ind fra gaden og få kontanter ved kassen.
- Vi har vores hæveautomater, hvor du kan få kontanter eller udenlandsk valuta. Men de beløb, der hæves i automaten, er også kraftigt faldende. Vi er ved at vænne os til digitale penge. Ja, de unge vil helst ikke have kontanter. Får de 100 kr. af bedsteforældrene, oplever vi ofte, at de kommer herned og får dem sat ind på kontoen, så de kan bruge dem på deres hævekort eller MobilePay, siger Carsten Rose, filialdirektør i Danske Bank, Taastrup.
Danske Bank udspringer af Den Danske Landmandsbank, som åbnede på Taastrup Hovedgade 87 den 20. november 1934. Senere har afdelingen ligget i Irma-bygningen og på nummer 105, inden den for 15-16 år siden flyttede ind i nummer 54 – i en bygning bygget til Realkredit Danmark, der også er en del af Danske Bank koncernen. Filialdirektør Carsten Rose står her på trappen op til det, der kaldes Kommandobroen.
Færre medarbejdere
Digitaliseringen kommer også kraftigt til udtryk på den anden side af skranken, fordi kunderne kan mere selv nu. Da Carsten Rose kom til Taastrup for ni år siden, var der 64 medarbejdere – nu er der 25.
- Det, vi bruger en filial til i dag, er rådgivning. Det personlige møde mellem kunde og rådgiver er filialens berettigelse. Selv om meget kan klares over nettet eller telefonen, foretrækker de fleste alligevel at sidde ansigt til ansigt med rådgiveren, hvis de for eksempel skal købe hus eller står i en ny livssituation.
- På en almindelig dag har vi omkring 100 kunder indenfor. I begyndelsen af måneden kommer der lidt flere. Måske har de fået en regning med posten, som de gerne vil have hjælp til at få lagt over på Betalingsservice. vi har også mange kunder fra udlandet, som skal arbejde i Høje-Taastrup i kortere eller længere tid, og har brug for at lære det danske banksystem at kende og få oprettet konti.
Banken har to medarbejdere, Helle Hansen og Laila Vallys, fuldtids ved fronten til at hjælpe kunder med disse typer af henvendelser.
Helle Hansen er den ene af afdelingens to faste medarbejdere ved fronten, hvor hun betjener de kunder, som henvender sig i filialen.
Taastrup er overforsynet med banker
I forhold til andre kommuner er Taastrup ”overforsynet” med bankfilialer; hele fire: Danske Bank, Arbejdernes Landsbank, Jyske Bank og Nordea.
- Det er et helt særsyn med fire banker på samme hovedgade. I vores nabokommuner Ishøj, Vallensbæk, Albertslund og Brøndby er der ikke en eneste bank i dag, konstaterer Carsten Rose. At bankerne er blevet i Taastrup, hænger blandt andet sammen med, at det er en stor kommune, og at her er en spændende udvikling af erhverv og boliger.
- Fire banker er fint for en by af denne størrelse. Også for konkurrencens skyld. Skal du ud og købe hus, så er det trods alt nemmere at få flere tilbud, når du bare kan gå ned i banken og spørge.
Kunderne er typisk boligejere, men Carsten Roses ambition er at være bank for alle i Taastrup og omegn, også for ikke-boligejere, ældre og yngre, digitale og ikke-digitale, lønmodtagere og selvstændige.
- Det nemmeste ville være at sige, at vi kun satser på digitale boligejere, men som Danmarks største bank har vi en stor samfundsforpligtelse. Alle er velkomne som kunde her hos os.
Laila Vallys er den anden af afdelingens to faste medarbejdere ved fronten, hvor hun betjener de kunder, som henvender sig i filialen. Her er det dog filialdirektør Carsten Rose, der er kommet med i dialogboksen.
Ingen erhvervsafdeling, men erhvervsrådgivere
Inden for de seneste år har banken i Taastrup nedlagt sin erhvervsafdeling. I stedet bruger erhvervsrådgiverne det meste af tiden ude hos kunderne, også i nabokommunerne.
- Vi tror, at erhvervskunderne foretrækker, at vi kommer til dem og ikke omvendt. Og det gør vi også meget gerne, fordi disse besøg giver os et langt bedre indblik i kundens virksomhed, påpeger Carsten Rose, som selv har været erhvervsrådgiver før.
Et stort bagland i Den Gule By
Afdelingen i Taastrup er ikke Danske Banks eneste arbejdsplads i kommunen. Faktisk ligger bankens allerstørste samlede arbejdsplads i Den Gule By i Høje Taastrup, hvor cirka 2.000 medarbejdere er beskæftiget med backoffice-funktioner og specialist-opgaver. Blandt andet er her en stor erhvervsafdeling, Erhverv Direkte, til at dække hele landet.
Filialen i Hovedgaden kan naturligvis også trække på disse funktioner og har tilmed flere fordele af at ligge så geografisk tæt på den store arbejdsplads, fortæller Carsten Rose.
- De bruger nemlig ofte vores afdeling, når nye ting skal prøves af. For eksempel skal alle i banken have nye, bærbare computere, men først bliver de testet her hos os og hos afdelingen i Horsens. For vores medarbejdere er det også attraktivt at have en så stor arbejdsplads i nærheden. De kan nemmere få lov at prøve nogle andre opgaver, fordi der er så mange muligheder lige rundt om hjørnet. Det er jo fedt for dine karrieremuligheder, at der her i kommunen lige er 2.000 andre spændende job i samme virksomhed.
Rift om de unge medarbejdere
Placeringen tæt på den store arbejdsplads i Høje Taastrup er også med til at gøre afdelingen i Hovedgaden mere attraktiv for unge finanselever, som efter endt uddannelsen skal i gang som trainees. Der er rift om dem, for både pengeinstitutter og ejendomsmæglere fisker efter dem.
Taastrup-filialen har lige nu tre unge, som er i gang med det halvandet år lange forløb som trainees.
Carsten Rose: - Det antal passer meget godt til en afdeling af vores størrelse, synes jeg. I løbet af det halvandet år får vi set hinanden an, og hvis vi kan mærke, at det er et godt match, prøver vi at få en aftale i stand, så den pågældende kan blive her hos os eller i hvert fald i koncernen.
Den unge og den ældre: Camilla Madsen er en af afdelingens tre trainees, mens Poul Knudsen er afdelingens mest erfarne og kan fejre 50 års jubilæum til sommer, inden han senere på året går på pension.
Estland-sagen har kostet
Filialdirektøren skjuler ikke, at Danske Banks sag om hvidvask i Estland har slidt på renommeet.
- Vi har talt med mange frustrerede kunder og også holdt stribevis af kundemøder for at kunne gennemgå sagen. Den kostede os kunder, men nogle er kommet tilbage, fordi de alligevel gerne vil beholde deres bankrådgiver og lokale filial.
Både ældre og unge kan låne
Store kundemøder er der tradition for i Taastrup-afdelingen, også uden for huset. Her i februar er der blandt andet et par møder sammen med Ældre Sagen og OK-Klubben, hvor det skal handle om ældres muligheder for at belåne fast ejendom.
- Der har været en del omtale i medierne om, hvor svært det er for pensionister at få lov at belåne deres hus, men det er slet ikke så firkantet hos os, siger Carsten Rose. Og det samme gælder i øvrigt de unge. Vi ser ikke så sort/hvidt på, om de er færdige med uddannelsen eller lige er begyndt i job, hvis de gerne vil købe hus. Vi ser lige så meget på, hvad jobmulighederne er for ham eller hende, som er i gang med at uddanne sig, eller den nyansatte har udsigt til at stige i løn. Det er jo mindst lige så vigtigt som den aktuelle situation.
Medarbejderne i afdelingen er alle personlige rådgivere med forskellige kompetencer: investering, boliger, pension, erhverv osv.
Ud på skolerne og tale penge
En anden aktivitet, som Danske Bank i Taastrup bruger en del energi på, er besøg i de lokale folkeskoler og gymnasier, hvor trainees fra banken fortæller eleverne, hvordan de får en konto, kan spare op, og hvad de kan med MobilePay, og hvordan økonomien ser ud, hvis man vil studere.
I uge 11 er der den landsdækkende Pengeuge, hvor elever fra 7.-8.-9. klasse bliver tilbudt undervisning i materiale, som Finansrådet har udviklet. Den aktivitet er der god opbakning til fra folkeskolerne i Høje-Taastrup.
Bank for ung mikrovirksomhed
Et sidste, lokalt ungdomsinitiativ, som Taastrup-filialen har engageret sig i, er et samarbejde med organisationen Mind Your Own Business i Taastrup, hvor ti drenge fra lokalområdet har skabt deres egen mikrovirksomhed L’équipe, hvor de designer tøj til unge.
- Vi skal være deres bankforbindelse og sparringspartner på økonomiske emner. Det er et imponerende projekt, som vi er stolte over at blive en del af, siger Carsten Rose. Vi elsker, når vi kan være med til at fremme lokale initiativer og virkelyst. Det er der rig mulighed for i Høje-Taastrup, som er en stor erhvervskommune, men også med et bredt foreningsliv. Derfor har vi valgt også at være sponsor for den lokale foreningspris, som uddeles hvert år.