Bergendorff: Webshop skal supplere vores fysiske butik

Månedens profil i november 2018

tre personer

Efter ti år med butik i Taastrup Hovedgade er Ninette Bergendorff nu klar til at tage sin forretning med beklædning til kvinder et skridt videre. Hun og hendes to tætte medarbejdere, Merethe (i orange bluse) og Susie (grøn bluse), lægger i disse uger sidste hånd på en webshop-udgave af Bergendorff.

- Jeg ser ikke webshops som konkurrent til de traditionelle butikker, men et nødvendigt supplement, siger Ninette. Vi har i længere tid brugt sociale medier som Instagram og især Facebook til at markedsføre os, og vi kan mærke, at vi når langt ud og tiltrækker kunder, som måske ellers ikke ville finde frem til os her i Taastrup.

Webshop kræver en indsats
- Ideen om en webshop dukkede nok op for et års tiden siden, og så har jeg ellers gået lidt rundt om den. Selvfølgelig har jeg drøftet det mange gange med Susie og Merethe, som har stor indflydelse på, hvad vi foretager os. Men jeg har også hørt mine leverandører, hvad deres erfaringer er, og fået eksempler på webshops, som de synes gør det godt.

- Samtidigt er det forholdsvis nemt for os at komme i gang, fordi vi får alle fotos leveret af vores leverandører. Og så har vi aftalt med en leverandør, at vi kan have webshop-lager hos dem, så vi ikke selv kan stå for den del af logistikken. Men jeg er fuldt bevidst om, at en webshop også kræver en stor arbejdsindsats, og vi har da også lagt en plan for, hvordan vi fordeler rollerne imellem os.

Vi skal også være på nettet
Ninette ser en klar synergi i at have både en fysisk butik og en webshop. Sortimentet bliver mindre i webshoppen, så hvis hun kan hente bare 10 procent af sin omsætning her, vil hun være mere end tilfreds.

- Webshoppen vil betyde, at endnu flere lærer os at kende. Vi har allerede kunder fra København og omegnskommunerne. Men alene her i kommunen bor 22.000 kvinder, og vi har jo langt fra fat i dem alle. Dem kan du fange på nettet, så de også kommer herned i butikken og kigger, tror jeg. På den måde vil webshoppen være med til at øge kendskabet til butikken i Taastrup Hovedgade 68.

fb
Bergendorff bruger primært Facebook til at skabe opmærksom om sine produkter. Siden har ca. 5.000 følgere, og opslag med fotos fra butikken bliver flittigt delt og kommenteret. Det er Ninette Bergendorffs erfaring, at det, der bliver lagt på Facebook, ikke nødvendigvis skal være professionelle fotos, men gerne lidt mere håndholdt og autentisk.

Åbnede 20 minutter før finanskrisen
Sin første forretning åbnede Ninette i 2008 på Hovedgaden 102. Hun havde i tidligere job arbejdet med tøj hos Hennes & Mauritz og Dansk Supermarked. Som så mange andre drømte hun om at sætte noget af friværdien i spil og åbne egen butik.

At det så skete ”20 minutter før finanskrisen brød ud” har ikke bremset hende. Tværtimod voksede butikken ud af rammerne, og da den tidligere Matas-butik i nummer 68 blev ledig i 2014, slog hun til med det samme. Her er der god plads til at præsentere varerne. Galleridelen er stoppet for at give plads til tøj, sko og accessoires.

ninette

Godt butiksmiljø i bymidten
- Jeg var aldrig i tvivl om, at forretningen skulle ligge i Taastrup, hvor jeg er født og vokset op. Jeg synes, at Taastrup Hovedgade har et fint butiksmiljø og er en god handelsgade med loyale kunder. For mig er det alletiders, at vi er fire butikker med dametøj. Det skaber en klar synergi, når folk ved, at der er et bredt udvalg her i gaden. Jeg foretrækker klart sund konkurrence frem for at være ene på markedet.

- Jeg tror faktisk også, at vi, som ikke er del af en kæder eller et koncept, kan vinde på det. Jeg hører tit folk beklage sig over, at det altid er de samme butikker, de møder i butikscentrene. Kan vi få fat i nogle fede mærker – og det har vi allerede – så er der masser af plads til os. Det er jeg helt rolig med.

Champagnen er altid klar
For Ninette betyder det meget at have en god relation med kunderne. Der skal altid være tid til en snak, og hun er ikke bleg for at hive en flaske champagne frem en fredag eftermiddag og servere for kunderne.

- Vi har altid nogle flasker på køl. Det betyder meget for mig, at kunderne føler sig velkomne og får en oplevelse, som de kan fortælle videre til vennerne. Vi hører da også tit, at vi har en god stemning, der er med til at give energi. Den kombination elsker vi.

Bergendorff har med den nye butik også fået plads til at holde egne modeshows, to om foråret og to om efteråret. Der er altid udsolgt, og gæsterne hygger sig og får noget godt at spise og drikke imens. Det er en anden måde at være sammen med sine venner på.

Der er ikke alder på tøj mere
Ninette kan ikke sætte sine kunder i bås, hverken med alder eller stil: - Moden har de seneste år ændret sig så meget, at der ikke er alder på tøj. Vi har tre generationer, som handler her.

- Når de unge kommer ind, bliver de tit overraskede over, hvor meget fedt tøj, vi har. Det fungerer virkelig godt med de mærker, vi har nu. Men vi fortsætter med at tage nye ind og droppe nogle af de gamle, så der hele tiden er et flow.


jakke
Ninette Bergendorff med et af de aktuelle hits i butikken, en Freequent jakke til 500 kr.

Du må selv byde kunden op
Butikken kører godt, men tingene sker ikke af sig selv, understreger Ninette: Det er hårdt arbejde. Du kan ikke bare stå og vente på, at der kommer en kunde. Du er nødt til selv at byde kunden op, hvis du skal lykkes. Du skal hele tiden arbejde med tingene.

Outletsalg og glögg
- Hver tredje måned holder Susie, Merethe og jeg et strategimøde, hvor vi sætter et mål for den omsætning, vi skal nå i de næste tre måneder. Og så smider vi ellers en masse ideer op om, hvordan vi når det mål. Vi er alle tre fyldt med ideer. Sidst talte vi om, at vi til jul vil lave et utraditionelt outlet-salg, hvor vi inviterer kunderne indenfor i vores lagerrum, hvor vi så også vil servere glögg.

Medarbejderne involverer sig
- Det er både hyggeligt og meget givende at arbejde på den måde med to så engagerede medarbejdere. Både Susie og Merethe har selv været kunder i butikken, før de blev ansat. De er dygtige, og frem for alt er der en god kemi i vores indbyrdes relation.

Foruden de to faste medarbejdere har Ninette to unge medhjælpere plus en fast om onsdagen og en om lørdagen, som alle også formår at skabe en god stemning omkring sig.

klar til foto
på stole
Kemien mellem Ninette, Susie og Merethe er god med masser af humør. Så når fotografen beder dem smide skoene og hoppe op på stolene i prøverummene, er de selvfølgelig friske.